Zespół Szkół Elektronicznych

im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu

Technik programista
Uczniowie, którzy podejmą naukę na nowym kierunku oferowanym przez Zespół Szkół i Elektronicznych, zdobędą wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne z kwalifikacji zawodowych w zakresie projektowania baz danych i stron internetowych oraz programowania i testowania aplikacji.
TECHNIK INFORMATYK
Podejmując naukę w zawodzie technik informatyk uczeń uzyskuje wiedzę i umiejętności w obszarach branży elektronicznej: montowania oraz eksploatacji komputera i urządzeń peryferyjnych, projektowania i wykonywania lokalnych sieci komputerowych, administrowania tymi sieciami, projektowania baz danych i administrowania bazami danych, tworzenia stron www i aplikacji internetowych, administrowania tymi stronami i aplikacjami.
TECHNIK AUTOMATYK
Automatyka to dziedzina techniki i nauki, która zajmuje się zagadnieniami sterowania różnorodnymi procesami, głównie technologicznymi i przemysłowymi (zwykle bez udziału lub z ograniczonym udziałem człowieka).
TECHNIK MECHATRONIK
Podejmując naukę w zawodzie mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych uczeń uzyskuje wiedzę i umiejętności w obszarach branży elektronicznej: montowania układów automatyki przemysłowej, montowania urządzeń precyzyjnych, uruchamiania układów automatyki przemysłowej oraz urządzeń precyzyjnych, obsługiwania układów automatyki przemysłowej oraz urządzeń precyzyjnych.
TECHNIK ELEKTRONIK
Podejmując naukę w zawodzie technik elektronik uczeń uzyskuje wiedzę i umiejętności w obszarach branży elektronicznej: instalowania oraz konserwowania urządzeń elektronicznych, użytkowania urządzeń elektronicznych, naprawy urządzeń elektronicznych.
Podstawą przyjęcia kandydata jest spełnienie następujących warunków:
  1. Przyjmowani będą kandydaci, którzy w wyniku postępowania rekrutacyjno - kwalifikacyjnego uzyskali najwyższą liczbę punktów w ramach zaplanowanych miejsc.
  2. Potwierdzą wolę podjęcia nauki w szkole.
  3. Szkoła stwarza możliwość utworzenia klasy dwuzawodowej w zależności od ilości kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia.
  4. Laureaci i finaliści:
    Uzyskanie tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, w tym tytułu laureata konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych, laureaci i finaliści są przyjmowani do szkoły w pierwszej kolejności.
  5. Na sumę punktów decydującą o przyjęciu do szkoły składają się:
    1. liczba punktów możliwych do uzyskania za egzamin przeprowadzany w ostatnim roku nauki w gimnazjum:
      • języka polskiego
      • matematyki,
      • historii i wiedzy o społeczeństwie,
      • przedmiotów przyrodniczych: geografii, biologii, chemii, fizyki,
      • języka nowożytnego na poziomie podstawowym,

      należy wynik procentowy z zakresu przeliczać na punkty przyjmując współczynnik 0,2 np. uczeń uzyskał z matematyki wynik - 70%, 70x0,2=14 punktów w rekrutacji.  (max 100 punktów)

    2. Punkty uzyskane za oceny na świadectwie ukończenia gimnazjum z języka polskiego matematyki i dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych wskazanych w statucie szkoły: informatyki i obowiązkowego języka obcego oraz za inne osiągnięcia ucznia odnotowane na świadectwie ukończenia gimnazjum. (max 100 punktów)

      Sposób przeliczania na punkty ocen z języka polskiego, matematyki, języka obcego i informatyki:

      • Celujący - 18 punktów
      • Bardzo dobry - 17 punktów
      • Dobry - 14 punktów
      • Dostateczny - 8 punktów
      • Dopuszczający - 2 punkty
    3. Za świadectwo ukończenia gimnazjum z wyróżnieniem, przyznaje się 7 punktów
    Sposób przeliczania na punkty osiągnięć ucznia wymienionych na świadectwie ukończenia gimnazjum według ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1) z dnia 14 marca 2017 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego na lata szkolne 2017/2018–2019/2020 do trzyletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum i branżowej szkoły I stopnia, dla kandydatów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum
    1. uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty na podstawie zawartych porozumień:
      a) tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
      b) tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
      c) tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów;
    2. uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu międzynarodowym lub ogólnopolskim albo turniejem o zasięgu ogólnopolskim, przeprowadzanymi zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 32a ust. 4 i art. 22 ust. 2 pkt 8 ustawy:
      a) tytułu finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 10 punktów,
      b) tytułu laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 4 punkty,
      c) tytułu finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 3 punkty;
    3. uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:
      a) dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
      b) dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
      c) dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
      d) tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 7 punktów,
      e) tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
      f) tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 3 punkty;
    4. uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem albo turniejem, o zasięgu ponadwojewódzkim lub wojewódzkim, przeprowadzanymi zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 32a ust. 4 i art. 22 ust. 2 pkt 8 ustawy:
      a) dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 10 punktów,
      b) dwóch lub więcej tytułów laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 7 punktów,
      c) dwóch lub więcej tytułów finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 5 punktów,
      d) tytułu finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 7 punktów,
      e) tytułu laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 3 punkty,
      f) tytułu finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 2 punkty;
    5. uzyskanie wysokiego miejsca w zawodach wiedzy innych niż wymienione w pkt 1-4, artystycznych lub sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, na szczeblu:
      a) międzynarodowym – przyznaje się 4 punkty,
      b) krajowym – przyznaje się 3 punkty,
      c) wojewódzkim – przyznaje się 2 punkty,
      d) powiatowym – przyznaje się 1 punkt.
    6.  W przypadku gdy kandydat ma więcej niż jedno szczególne osiągnięcie z takich samych zawodów wiedzy, artystycznych, o których mowa w ust.1, na tym samym szczeblu oraz z tego samego zakresu, wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum, przyznaje się jednorozowo punkty za najwyższe osiągnięcie tego ucznia w tych zawodach, z tym że maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za wszystkie osiągnięcia wynosi 18 punktów.
    7. W przypadku przeliczania na punkty kryterium za osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu, o których mowa w art. 20f ust. 2 pkt 4 lit. b, art. 20h ust. 6 pkt 5 lit. b, art. 20i ust. 2 pkt 4 lit. b i art. 20j ust. 2 pkt 5 lit. b ustawy, przyznaje się 3 punkty.

    Komisja Rekrutacyjna pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:50 - do 16:00 w sali 109.

    Serdecznie zapraszamy.

     

    Data

    Nazwa etapu

    ETAP I

    Tworzenie bazy kandydatów, wybór szkół, sprawdzian predyspozycji językowych

    od 13 maja (poniedziałek), godz. 10.00

    do 20 maja (poniedziałek) godz. 15.00

    Kandydaci lub inne osoby w imieniu kandydatów, składają w szkołach ponadgimnazjalnych kwestionariusze - podania (wydrukowane z systemu), stanowiące podstawę utworzenia bazy kandydatów wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnienie warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym

    Wydrukowane komputerowo podania z systemu elektronicznego składane są w szkole pierwszego wyboru.

    Od 21 maja (woterk) do 24 maja

    Przeprowadzenie prób sprawności fizycznej dla kandydatów do szkół ponadgimnazjalnych sportowych, szkół mistrzostwa sportowego oraz szkół z oddziałami sportowymi

    Od 24 maja (piątek) godz. 15:00

    Do 31 maja (czwartek) godz. 15.00

    Sprawdzian kompetencji językowych dla kandydatów do oddziałów dwujęzycznych i międzynarodowych

    • język rosyjski - 24 maja godz. 15.00
    • język angielski - 27 maja godz. 15.00 ósmoklasiści
    • język angielski - 31 maja godz. 15.00 gimnazjaliści
    • język francuski - 28 maja godz. 11.00
    • język niemiecki - 29 maja godz. 15.00
    • język hiszpański - 30 maja godz. 14.00  

    3 czerwca do godz. 15:00

    Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów, którzy uzyskali pozytywne wyniki prób sprawności fizycznej, sprawdzianu kompetencji i predyspozycji językowych.

    7 czerwca do godz. 15:00

    Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów, którzy uzyskali pozytywne wyniki prób sprawności fizycznej, sprawdzianu kompetencji i predyspozycji językowych.

    od 17 czerwca (poniedziałek) od 10:00 do 19 czerwca (środa) godz.16:00

    Kandydaci mogą dokonywać w elektronicznym systemie naboru, zmiany wyboru szkół. Komisje mogą rejestrować nowych kandydatów, którzy do tej pory z udokumentowanych przyczyn losowych nie mogli tego zrobić w pierwszym terminie.

    Po tym dniu szkoły prowadzące kształcenie w zawodach mogą rozpocząć wydawanie skierowań na badanie lekarskie, ale tylko kandydatom, którzy dokonali wyboru kształcenia w danym zawodzie, wskazując szkołę jako szkołę pierwszego wyboru (uwzględniając zapisy art. 134 ust. 1 pkt 2-5 ustawy prawo oświatowe).

    24-27 czerwca (środa-czwartek)

    Dodatkowy termin na przeprowadzenie sprawdzianu kompetencji językowych, sprawdzianu predyspozycji językowych oraz prób sprawności fizycznej dla kandydatów, którzy nie przystąpili do sprawdzianów w pierwszym terminie.

    28 czerwca (piątek) godz.10:00

    Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów, którzy uzyskali pozytywne wyniki prób sprawności fizycznej, sprawdzianu kompetencji i predyspozycji językowych przeprowadzanych w drugim terminie

    od 21 czerwca (piątek)
    godz. 12:00

    do 28 czerwca (piątek), godz.16:00

    Kandydaci uzupełnią wnioski o przyjęcie do szkoły o świadectwo ukończenia gimnazjum lub szkoły podstawowej i zaświadczenie o wynikach egzaminu gimnazjalnego lub sprawdzianu ósmoklasisty (kopie poświadczone za zgodność przez gimnazjum). Zapis nie wyklucza składania w tym terminie oryginałów dokumentów.[1]

     

    Kandydaci do szkół zawodowych, którzy dokonali wyboru kształcenia w danym zawodzie, wskazując szkołę jako pierwszego wyboru otrzymują ze szkoły skierowanie na badanie lekarskie.

    Uwaga
    Podpisane 3 zdjęcia, dostarczamy w momencie potwierdzania woli podjęcia nauki w danej szkole czyli przy dostarczaniu oryginału świadectwa.

    Do 16 lipca (wtorek) godz. 12:00

    Szkolne komisje rekrutacyjno-kwalifikacyjne prowadzą weryfikację wniosków o przyjęcie do szkoły i innych złożonych dokumentów przez komisje rekrutacyjne, w tym dokonanie czynności, o których mowa w art. 20t ust. 7 ustawy o systemie oświaty oraz art. 150 ust. 7 ustawy prawo oświatowe

    ETAP II

    OGŁOSZENIE LIST KANDYDATÓW ZAKWALIFIKOWANYCH DO PRZYJĘCIA, DOSTARCZANIE ORYGINAŁÓW DOKUMENTÓW

    16 lipca (wtorek) godz. 12:00

    Podanie do wiadomości list kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych zawierające imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz informację o zakwalifikowaniu albo niezakwalifikowaniu kandydata, a także najniższa liczbę punktów, która uprawnia do przyjęcia.

    Od 16 lipca (wtorek) od godz. 12:00 do 18 lipca (czwartek) do godz. 16:00

    Wydanie przez szkoły prowadzące kształcenie zawodowe skierowania na badanie lekarskie kandydatowi, który dokonał wyboru kształcenia w danym zawodzie wskazując szkołę jako szkołę pierwszego wyboru.

    Od 16 lipca (wtorek) od godz. 12:00

    do 24 lipca (środa) do godz. 10:00

    Potwierdzenie woli przyjęcia w postaci przedłożenia oryginałów dokumentów oraz zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe. Potwierdzenia woli przyjęcia do szkoły, uczniowie nie muszą dokonywać osobiście.[2]

    25 lipca (czwartek) do godz. 12.00

    Podanie przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych.

    25 lipca (czwartek) do godz. 16.00

    Poinformowanie przez dyrektora szkoły ponadgimnazjalnej kuratora oświaty o liczbie wolnych miejsc.

     


    [1] KPU.571.1.2.2016.AP Mazowiecki Kurator Oświaty Warszawa, dn. 23 lutego 2016r.

    [2] KPU.571.1.2.2016.AP Mazowiecki Kurator Oświaty Warszawa, dn. 23 lutego 2016r

     

    ETAP III

    REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCE

    Od 26 lipca (piątek) od godz. 8:00 do 30 lipca (wtorek) do godz. 12.00

    Składanie wniosków o przyjęcie do szkoły ponadgimnazjalnej wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym.

    Wydanie przez szkoły prowadzące kształcenie w zawodach skierowania na badanie lekarskie z uwzględnieniem zapisów art. 134 ust. 1 pkt 2-5 ustawy prawo oświatowe.

    Od 31 lipca do 2 sierpnia

    Przeprowadzenie prób sprawności fizycznej dla kandydatów do szkół ponadgimnazjalnych sportowych, szkół ponadgimnazjalnych mistrzostwa sportowego oraz szkół ponadgimnazjalnych z oddziałami sportowymi - dla kandydatów, którzy nie przystąpili do sprawdzianów w pierwszym terminie.

    Od 31 lipca do 2 sierpnia

    Przeprowadzenie sprawdzianu kompetencji językowych dla kandydatów do oddziałów dwujęzycznych i międzynarodowych oraz sprawdzianu predyspozycji językowych dla kandydatów do klas wstępnych, którzy nie przystąpili do nich w pierwszym terminie.

    5 sierpnia godz. 12.00

    Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów, którzy uzyskali pozytywne wyniki prób sprawności fizycznej, sprawdzianu kompetencji i predyspozycji językowych.

    Do 16 sierpnia (piątek) do godz. 12.00

    Weryfikacja wniosków o przyjęcie do szkoły i innych złożonych dokumentów przez komisje rekrutacyjne, w tym dokonanie czynności, o których mowa w art. 20t ust. 7 ustawy o systemie oświaty oraz art. 150 ust. 7 ustawy prawo oświatowe

    Od 19 sierpnia (poniedziałek) godz. 12:00

    Podanie do wiadomości list kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych zawierające imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz informację o zakwalifikowaniu albo niezakwalifikowaniu kandydata, a także najniższą liczbę punktów, która uprawnia do przyjęcia.

    Od 19 sierpnia (poniedziałek) od 12:00 do 21 sierpnia (środa) do godz. 16:00

    Wydanie przez szkoły prowadzące kształcenie zawodowe skierowania na badanie lekarskie kandydatowi z listy kandydatów zakwalifikowanych, który dokonał wyboru kształcenia w danym zawodzie w jednej szkole, w przypadku złożenia przez kandydata oświadczenia o wyborze tej szkoły.

    Od 19 sierpnia (poniedziałek) od godz. 12:00

    do 27 sierpnia (wtorek) do godz. 16.00

    Potwierdzenie woli przyjęcia w postaci przedłożenia oryginału dokumentów oraz zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu, 3 podpisanych zdjęć imię nazwisko oraz profil szkoły. Potwierdzenia woli przyjęcia do szkoły, uczniowie nie muszą dokonywać osobiście.[1]

    28 sierpnia (środa) godz. 10.00

    Podanie przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych

    28 sierpnia (środa) do godz. 12.00

    Poinformowanie przez dyrektora szkoły kuratora oświaty o liczbie wolnych miejsc.

     


    [1] KPU.571.1.2.2016.AP Mazowiecki Kurator Oświaty Warszawa, dn. 23 lutego 2016r

    • Wydrukowane z Elektronicznego Systemu Rekrutacji oswiatawradomiu.pl podanie podpisane przez kandydata i Rodziców (prawnych opiekunów). W ZSE wymagamy zaświadczenia o braku przeciwwskazań do kształcenia w danym zawodzie tylko od kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia. Skierowanie kandydat otrzymuje od 10.05.2018 do 18.05.2018 wraz ze złożeniem kwestionariusza osobowego oraz po opublikowaniu list zakwalifikowanych do przyjęcia od 6 do 12 lipca 2018r. Zaświadczenie należy dostarczyć do 12 lipca do godziny 12.00 do Komisji Rekrutacyjnej.
    • Kopię świadectwa ukończenia gimnazjum oraz kopie zaświadczenia o wynikach egzaminu gimnazjalnego (poświadczone przez dyrektora gimnazjum, które kandydat ukończył). Kandydaci składają jedną kopię dokumentów, o których mowa wyżej, w szkole pierwszego wyboru, w której mają złożony kwestionariusz od 22.06.2018.
    • W przypadku gdy:
      - rodzina kandydata jest wielodzietna,
      - kandydat ma orzeczenie o niepełnosprawności,
      - jedno z rodziców kandydata jest niepełnosprawne,
      - rodzeństwo kandydata jest niepełnosprawne,
      - kandydat wychowawyna jest przez jednego opiekuna,
      - kandydat objęty jest pieczą zastępczą,
      należy dodatkowo wypełnić załcznik Nr 3 do podania - pobierz.

    Jeżeli kandydat został zakwalifikowany do przyjęcia do danej szkoły, powinien złożyć następujące dokumenty:

    • Oryginał świadectwa ukończenia gimnazjum oraz oryginał zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego.
    • 3 fotografie (podpisane na odwrocie).
    • Karta zdrowia, karta szczepień.
    • Zaświadczenie o braku przeciwwskazań do kształcenia w danym zawodzie do 12 lipca.
    • Złożenie dokumentów kandydat potwierdza podpisem na liście zakwalifikowanych do przyjęcia przy czym czynności te nie muszą być dokonywane osobiście przez kandydata!

    Adresy placówek medycznych w których można wykonać badania.

    • Kandydaci zakwalifikowani do przyjęcia do szkół prowadzących kształcenie zawodowe oraz liceum plastycznego dołączają do podania zaświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w określonym zawodzie. Badania kandydatów, na podstawie skierowań pobranych z tych szkół, wykonują następujące placówki medyczne:

     

    Nazwa placówki Adres
    MWOMP w Płocku Oddział w Radomiu ul. Rodzin Winczewkich 5
    Polmedic Sp. z o.o. Specjalistyczna Przychodnia Medycyny Pracy ul. 1905 roku 20 lok. 222 Radom
    Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej "Przychodnie Kozienickie" ul. H. Sienkiewicza 28 26-900 Kozienice
    Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Zwoleniu SPZZOZ Przychodnia Rejonowa, Poradnia Medycyny Pracy, ul. Aleja Pokoju 5, Zwoleń
    S.C. "GAMED" Gabinety Lekarskie Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej ul. Wysoka 12 26-600 Radom
    Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej "PRIMA" Suskowola 76 26-670 Pionki
    Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Pionkach ul. Legionistów38 26-670 Pionki
    Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnia Lekarska w Pionkach Aleje Lipowe 12 26-670 Pionki
    Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej "śAK" ul. Malczewskiego 29 26-600 Radom
    Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej "OPUS-MED" Ks. Łukasika 5 26-600 Radom
    Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Szydłowcu ul. Wschodnia 23 26-500 Szydłowiec
    Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Zwoleniu al. Pokoju 5 26-700 Zwoleń

    Co należy rozumieć pod pojęciem „AUTOMATYKA”?

    Automatyka to dziedzina techniki i nauki, która zajmuje się zagadnieniami sterowania różnorodnymi procesami, głównie technologicznymi i przemysłowymi (zwykle bez udziału lub z ograniczonym udziałem człowieka).

    Czym zajmuje się automatyk?

    Jest to specjalista o wielofunkcyjnych kwalifikacjach zawodowych. Przedmiotem jego pracy są maszyny, a dokładnie ich układy sterowania, czyli ukryte mechanizmy, za pomocą których wprawiane są w ruch i samoczynnie wykonują szereg operacji.

    Automatyk zajmuje się projektowaniem, konstruowaniem i tworzeniem dla maszyn odpowiedniego oprogramowania. Pełni nadzór nad pracującymi urządzeniami oraz robotami przemysłowymi. Jego zadaniem jest również opiniowanie projektów z zakresu układów automatyki oraz uczestnictwo w ich odbiorze i uruchamianiu.

    Miejscem pracy automatyka są biura technologiczne i konstrukcyjne, laboratoria dużych zakładów przemysłowych, hale produkcyjne, ośrodki badawczo-rozwojowe, instytuty naukowe oraz szkoły wyższe. Jego podstawowe narzędzie pracy to komputer ze specjalistycznymi programami komputerowymi, dzięki któremu opracowuje nowe konstrukcje i realizuje pomysły.

    Jaką wiedzę zdobywa automatyk podczas nauki w technikum?

    Nauka w szkole trwa 5 lat, podczas której przyszły automatyk zdobędzie wiedzę m.in. z zakresu:

    • elektrotechniki i elektroniki,
    • pomiarów przemysłowych (wielkości elektrycznych – stanu izolacji, ciągłości obwodów elektrycznych, rezystancji, natężenia prądu, napięcia, zawartości harmonicznych; wielkości nieelektrycznych – temperatury, ciśnienia, naprężeń, siły, masy, drgań, poziomu, przepływu, przemieszczenia liniowego i kątowego),
    • urządzeń i układów automatyki (eksploatacja i diagnostyka czujników, sygnalizatorów, regulatorów, urządzeń energoelektronicznych, urządzeń pneumatycznych),
    • sterowników programowalnych (programowanie sterowników Programmable Logic Controller i diagnostyka instalacji wyposażonych w sterowniki Programmable Logic Controller),
    • symulacji procesów automatyki (obserwacja i analiza zależności między właściwościami mediów wykorzystywanych w procesie technologicznym – temperatura, ciśnienie, przepływ, poziom medium).

    Nauczanymi językami są język niemiecki i angielski.

    Przedmiotami nauczanymi na poziomie rozszerzonym są matematyka i fizyka.

    Jakie kwalifikacje uzyskuje automatyk po ukończeniu technikum?

    Uczniowie w trakcie nauki mają możliwość uzyskania 2 kwalifikacji:

    • ELM.01 Montaż, uruchamianie i obsługiwanie ukłądów automatyki przemysłowej
    • ELM.04 Eksploatacja automatyki przemysłowej

    Jakie są perspektywy dalszej nauki po ukończeniu technikum?

    Uzyskanie tytułu technika automatyka stanowi solidną podbudowę do rozpoczęcia studiów na politechnikach na wielu kierunkach, do których m.in. należą: automatyka, automatyka i robotyka, elektronika, elektryka, mechatronika, informatyka.

    Jakie są perspektywy zawodowe automatyka?

    Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik automatyk jest przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

    • montażu urządzeń i instalacji automatyki,
    • uruchamiania urządzeń i instalacji automatyki,
    • przeglądów technicznych i konserwacji urządzeń i instalacji automatyki,
    • diagnostyki i remontu urządzeń i instalacji automatyki.

    Automatyk może:

    • pracować jako specjalista w laboratoriach zakładów przemysłowych, w ośrodkach badawczo-rozwojowych, biurach technologicznych, halach produkcyjnych,
    • podjąć pracę w zawodzie jako technik dozoru technicznego, technolog produkcji i napraw, technolog i projektant w zakresie przygotowania dokumentacji technicznej, technik w zakładach naprawy i serwisu sprzętu elektronicznego,
    • prowadzić własną firmę produkcyjną i usługową,
    • uzupełnić kwalifikacje na kwalifikacyjnym kursie zawodowym,
    • podjąć studia na uczelniach wyższych.

    Zaletą zawodu automatyka jest możliwość pięcia się po szczeblach kariery zawodowej. Wymagana jest w tym celu stała aktualizacja wiedzy z zakresu nowinek technologicznych, gdyż postęp wciąż idzie do przodu.

    Obecnie niemal wszystkie gałęzie przemysłu są ściśle zautomatyzowane, co oznacza, że automatyk nie powinien mieć problemów ze znalezieniem pracy.

    Jak wygląda współpraca szkoły z firmami, instytucjami i uczelniami wyższymi?

    Szkoła współpracuje z wieloma firmami i instytucjami zarówno na rynku lokalnym, jak i ogólnopolskim. Uczniowie odbywają praktyki zawodowe w zakładach przemysłowych na terenie Radomia i okolic, do których należą m.in. DURR, ITM, KOMBUD, RADWAG.

    ELEKTRONIK współpracuje także z uczelniami wyższymi, m.in. Uniwersytetem Technologiczno-Humanistycznym w Radomiu, czy Politechniką Warszawską. Odbywają się wycieczki przedmiotowe na uczelnie, podczas których uczniowie aktywnie uczestniczą w zajęciach laboratoryjnych oraz wykładach naukowych, prezentowanych przez profesorów.

    Wielu absolwentów po „ELEKTRONIKU” pracuje w wymienionych firmach, instytucjach i uczelniach wyższych.

    Jeżeli zainteresowały cię zagadnienia dotyczące automatyki to NIE CZEKAJ I DOŁĄCZ DO NAS! – do społeczności „ELEKTRONIKA”!

    Symbol zawodu 731102

    Kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie:

    M.16. Montaż i obsługa układów automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych

    Opis zawodu mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych:

    instaluje i montuje zespoły i elementy automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych,

    • demontuje i wykonuje naprawy elementów i urządzeń automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych,
    • udziela informacji użytkownikom (operatorom) o zasadach i wymogach prawidłowej eksploatacji urządzeń automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych,
    • wykonuje próby i badania diagnostyczne, przeprowadza weryfikację zużytych części mechanizmów precyzyjnych,
    • instaluje i uruchamia na stanowisku pracy nowe urządzenia i aparatury,
    • diagnozuje nieprawidłowości działania zespołów i elementów systemu sterowania,
    • konserwuje, reguluje i nadzoruje pracę urządzeń, a także określa optymalne warunki ich pracy,
    • posługuje się aparaturą kontrolno-pomiarową,
    • posługuje się dokumentacją techniczną i instrukcjami obsługi urządzeń automatyki przemysłowej oraz urządzeń precyzyjnych,
    • sporządza uproszczoną dokumentację techniczną wykonywanych napraw.

    Uczeń nabędzie w procesie kształcenia takie umiejętności jak:

    • montowanie układów automatyki przemysłowej,
    • montowanie urządzeń precyzyjnych,
    • uruchamianie układów automatyki przemysłowej oraz urządzeń precyzyjnych,
    • obsługiwanie układów automatyki przemysłowej oraz urządzeń precyzyjnych.

    Absolwent może podjąć dalszą naukę w Liceum dla Dorosłych, kontynuować naukę na Kwalifikacyjnych Kursach Zawodowych, może prowadzić własną działalność gospodarczą lub pracować:

    • działy utrzymania ruchu zakładów użytkujących aparaturę pomiarowo-kontrolną,
    • zautomatyzowane urządzenia precyzyjne,
    • zakłady produkujące (także prowadzące usługi w zakresie instalowania, przeglądu i naprawy),
    • elementy automatyki przemysłowej, układy sterowania aparaturą pomiarowo-kontrolną,
    • zautomatyzowane urządzenia dla różnych przeznaczeń oraz wszelkiego rodzaju urządzeń precyzyjnych (maszyny budowlane, samochody, tabor kolejowy, samoloty).

    Co należy rozumieć pod pojęciem „MECHATRONIKA”?

    Mechatronika jest dziedziną nauki i techniki, która zajmuje się problemami automatyki, robotyki, elektroniki, informatyki i mechaniki. Jest to obszar, który w ostatnich latach rozwija się błyskawicznie, a urządzenia mechatroniczne znajdują zastosowanie w przemyśle maszynowym, lotniczym, elektronicznym, precyzyjnym, w nowocze4 snych przyrządach medycznych, sprzęcie biurowym, czy AGD.

    Czym zajmuje się mechatronik?

    Jest to specjalista o wielofunkcyjnych kwalifikacjach zawodowych, który potrafi projektować, konstruować, programować, obsługiwać, diagnozować i naprawiać nowoczesne urządzenia i linie produkcyjne. Urządzenia mechatroniczne charakteryzują się wielofunkcyjnością oraz inteligencją programową, dlatego wymagają systemowego podejścia do ich projektowania, uruchamiania i obsługi.

    Mechatronik świetnie odnajduje się zarówno w małych, jak i dużych zakładach przemysłowych, m.in. z branży automatyki i robotyki, cybernetyki, energetyki, spożywczej, samochodowej, budowniczej, medycznej, czy ochrony środowiska.

    Jaką wiedzę zdobywa mechatronik podczas nauki w technikum?

    Nauka w szkole trwa 4 lat, podczas której przyszły mechatronik zdobędzie wiedzę m.in. z zakresu:

    • montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych, pneumatycznych, hydraulicznych, elektrycznych i elektronicznych,
    • eksploatacji urządzeń i systemów mechatronicznych, w tym:
      • rozruchu urządzeń i systemów mechatronicznych,
      • obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych,
    • projektowania i programowania urządzeń i systemów mechatronicznych, w tym:
      • tworzenia dokumentacji technicznej urządzeń i systemów mechatronicznych,
      • projektowania urządzeń i systemów mechatronicznych,
      • programowania urządzeń i systemów mechatronicznych, m.in. sterowników PLC.

    Obowiązkowymi językami są język niemiecki i angielski.

    Przedmiotami nauczanymi na poziomie rozszerzonym są matematyka i fizyka.

    Jakie kwalifikacje uzyskuje mechatronik po ukończeniu technikum?

    Uczniowie w trakcie nauki mają możliwość uzyskania 2 kwalifikacji:

    • ELM.03 Montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronincznych
    • ELM.06 Eksploatacja i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych

    Jakie są perspektywy dalszej nauki po ukończeniu technikum?

    Uzyskanie tytułu technika mechatronika stanowi solidną podbudowę do rozpoczęcia studiów na politechnikach, na wielu kierunkach, m.in. na kierunkach: mechatronika, mechanika, elektryka, elektronika, informatyka, automatyka i robotyka.

    Jakie są perspektywy zawodowe mechatronika?

    Absolwent szkoły bezpośrednio po ukończeniu nauki w ramach zdobytych kwalifikacji może:

    • podjąć pracę w zawodzie jako technik dozoru technicznego, technolog produkcji i napraw, technolog i projektant w zakresie przygotowania dokumentacji technicznej, technik w zakładach naprawy i serwisu sprzętu mechatronicznego, operator systemów i urządzeń mechatronicznych, operator linii produkcyjnych w wielu gałęziach przemysłu,
    • pracować jako specjalista w przemyśle i energetyce, w rolnictwie i leśnictwie, medycynie i protetyce, żegludze, lotnictwie i nawigacji oraz w wielu innych obszarach praktycznych zastosowań technologii informatycznych bazujących na podzespołach mechanicznych, elektrycznych i elektronicznych,
    • prowadzić własną firmę produkcyjną i usługową,
    • uzupełnić kwalifikacje na kwalifikacyjnym kursie zawodowym,
    • podjąć studia na uczelniach wyższych.

    Sytuacja na rynku pracy potwierdza, że mechatronicy należą do grupy tzw. „ZAWODÓW PRZYSZŁOŚCI”, co oznacza, że nie powinni mieć problemów z zatrudnieniem.

    Jak wygląda współpraca szkoły z firmami, instytucjami i uczelniami wyższymi?

    Szkoła współpracuje z wieloma firmami i instytucjami zarówno na rynku lokalnym, jak i ogólnopolskim. Uczniowie odbywają praktyki w zakładach przemysłowych na terenie Radomia i okolic, do których należą m.in. DURR, ITM, KOMBUD, RADWAG.

    ELEKTRONIK współpracuje także z uczelniami wyższymi, m.in. Uniwersytetem Technologiczno-Humanistycznym w Radomiu, czy Politechniką Warszawską. Odbywają się wycieczki przedmiotowe na uczelnie, podczas których uczniowie aktywnie uczestniczą w zajęciach laboratoryjnych oraz wykładach popularnonaukowych, prezentowanych przez profesorów. Wielu absolwentów po „ELEKTRONIKU” pracuje w tych firmach i instytucjach.

    Jeżeli zainteresowały cię zagadnienia mechatroniczne to NIE CZEKAJ I DOŁĄCZ DO NAS! – do społeczności „ELEKTRONIKA”!

     

    Charakterystyka zawodu

    Elektronika jest nauką techniczną, która zajmuje się obsługą, konstruowaniem i naprawą urządzeń elektronicznych, przyrządów pomiarowych, aparatury medycznej, sprzętu powszechnego użytku takiego jak:telewizory, monitory, magnetowidy, radioodbiorniki, telefony komórkowe czy komputery.

    Elektronika rozwija się nadal bardzo intensywnie. Zmieniają się technologie i nie ma już dziedziny przemysłu, która nie opierałaby się na elektronice.

    Elektronik to przede wszystkim profesjonalista o wysokiej pozycji rynkowej.

    MONTER - ELEKTRONIK

    Dlaczego warto wybrać ten zawód?

    Postęp w dziedzinie elektroniki i technologii elektronicznej oraz nasycenie produktami elektroniki rożnych sfer działalności ludzkiej, wymaga istnienia licznej kadry specjalistów. Jednym z nich jest właśnie monter elektronik.

    Jest to zawód przyszłości, bo w chwili obecnej nie ma zbyt wielu urządzeń, w których nie znalazłaby się odrobina elektroniki. Jest ona w sprzęcie powszechnego użytku: w pralkach, lodówkach, zmywarkach, telewizorach, monitorach, samochodach, komputerach. Dlatego elektronik jest potrzebny jako serwisant, sprzedawca, konstruktor czy kontroler jakości. Potrzebny jest do organizacji produkcji, eksploatacji, konserwacji, naprawy, obsługi urządzeń elektronicznych itp.

    Monter elektronik może wykonywać prace indywidualnie lub zespołowo.

     Jakie możliwości daje zawód monter elektronik?

    Zawód monter elektronik, to zawód przyszłości, dający wiele wyzwań i możliwości samorealizacji. Obecnie ze względu na bardzo szerokie zastosowanie elektroniki w wielu dziedzinach życia, elektronik powinien śledzić rozwój nowych technologii, a przede wszystkim doskonalić swoją wiedzę po to, aby stać się dobrym fachowcem w swojej dziedzinie.

    Obecnie w zawodzie monter elektronik istnieje cały szereg specjalizacji:

    • aparatura pomiarowa
    • elektroniczny sprzęt sygnalizacyjny i systemy sygnalizacyjne
    • instalacja anten (w tym satelitarnych)
    • naprawa sprzętu audiowizualngo
    • urządzenia radiokomunikacyjne
    • urządzenia radiowo - telewizyjne
    • sprzęt komputerowy
    • układy elektroniczne automatyki przemysłowej
    • aparatura medyczna
    • elektroniczne instrumenty muzyczne.

    Elektronik to człowiek wszechstronny, który nie tylko zna się na sprzęcie, ale także na oprogramowaniu, dlatego też musi być gotowy do podejmowania nowych zadań, wyzwań i doświadczeń.

    Monterzy elektronicy wykonują prace związane m.in. z montażem, instalacją, konserwacją i naprawą sprzętu komputerowego i innych urządzeń elektronicznych, urządzeń i systemów mechatronicznych oraz sieci i urządzeń telekomunikacyjnych.

    Umiejętności zawodowe.

    Głównym celem kształcenia w zawodzie monter elektronik jest przygotowanie wykwalifikowanej kadry zawodowców, którzy mogliby znaleźć zatrudnienie przede wszystkim w przemyśle elektronicznym, a także w innych gałęziach przemysłu oraz w usługach, w których wykonywanie zawodu montera elektronika wymaga znajomości elektroniki. Elektronik to fachowiec o wysokiej pozycji rynkowej.

    Jeśli zdecydowałeś się zostać monterem elektronikiem, to musisz mieć świadomość tego, że jest to zawód stawiający sporo wymagań ze względu na powszechne stosowanie elektroniki we wszystkich dziedzinach życia.

    Elektronika jest symbolem nowoczesności i postępu. To nie tylko odpowiednio połączone elementy elektroniczne, ale także programy komputerowe sterujące pracą większości urządzeń elektronicznych.

    Sylwetka absolwenta

    Przeciwwskazania zdrowotne:

    Monterem elektronikiem nie powinna zostać osoba, którą cechuje:

    • wady wzroku (np. daltonizm)
    • alergia
    • zaburzenia równowagi
    • nieodporność na stres
    • znaczne osłabienie słuchu.

    Predyspozycje zawodowe:

    Najlepszym kandydatem na montera elektronika jest osoba posiadająca następujące cechy:

    • zainteresowania techniczne
    • zdyscyplinowanie, systematyczność, wytrwałość i cierpliwość w realizacji powierzonych zadań
    • koordynacja wzrokowo-ruchowo-słuchowa
    • odporność na znużenie
    • wysoki poziom spostrzegawczości
    • uzdolnienia manualne
    • umiejętność pracy w grupie.

    Sylwetka absolwenta zasadniczej szkoły zawodowej w zawodzie monterelektronik

    Po ukończeniu szkoły będziesz umiał między innymi:

    • analizować działanie i łączyć elementy oraz proste układy elektroniczne
    • mierzyć parametry układów elektronicznych
    • montować, uruchamiać oraz regulować urządzenia elektroniczne i automatyki
    • prowadzić instalacje dla urządzeń elektrycznych i elektronicznych
    • lokalizować i usuwać uszkodzenia prostych urządzeń elektronicznych
    • montować aparaturę w układach elektrycznych, elektronicznych i automatyki
    • wykonywać przeglądy urządzeń elektronicznych
    • obsługiwać komputer typu PC
    • instalować, regulować i montować urządzenia elektroniczne
    • sprawdzać i określać jakość oraz dokładności urządzeń kontrolnopomiarowych.

    Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie.

    Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie jest formą oceny poziomu opanowania wiadomości i umiejętności z zakresu elektroniki. Zostały one określone w standardach wymagań ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.

    Egzamin umożliwia uzyskanie porównywalnej i obiektywnej oceny poziomu osiągnięć zdającego, poprzez zastosowanie jednolitych wymagań, kryteriów oceniania i zasad przeprowadzania egzaminu, opracowanych przez instytucje zewnętrzne, funkcjonujące niezależnie od systemu kształcenia.

    Na egzaminie będą sprawdzane tylko te wiadomości i umiejętności, które zostały zapisane w standardach wymagań egzaminacyjnych dla montera elektronika.

    Na tytuł ELEKTRONIKA składają się następujące kwalifikacje:

    EE.03. Montaż i instalowanie  układów i urządzeń elektronicznych która obejmuje:

    Montaż elektryczny układów i urządzeń elektronicznych gdzie uczeń

    • określa funkcje elementów i układów w urządzeniach elektronicznych;
    • rozpoznaje elementy i układy elektroniczne;
    • posługuje się nazewnictwem dotyczącym montażu elementów,
    • układów i urządzeń elektronicznych;
    • dobiera narzędzia do montażu elementów, układów i urządzeń elektronicznych;
    • określa funkcje maszyn i urządzeń wchodzących w skład zautomatyzowanych linii montażowych;
    • przygotowuje elementy elektroniczne do montażu;
    • wykonuje lutowanie ręczne przewlekane i powierzchniowe;
    • wykonuje lutowanie automatyczne;
    • wylutowuje elementy elektroniczne;
    • czyści i myje płytki drukowane po wykonanym lutowaniu;
    • uruchamia układy elektroniczne.

    Montaż mechaniczny urządzeń elektronicznych gdzie uczeń:

    • określa sposoby montażu mechanicznego podzespołów elektronicznych i mechanicznych stosowanych w urządzeniach elektronicznych;
    • dobiera narzędzia do montażu mechanicznego podzespołów elektronicznych i mechanicznych;
    • wykonuje montaż mechaniczny podzespołów elektrycznych i elektronicznych w obudowach urządzeń;
    • montuje podzespoły mechaniczne stosowane w urządzeniach elektronicznych;
    • montuje przewody i kable elektryczne;
    • uruchamia urządzenia elektroniczne zgodnie z instrukcją;
    • wykonuje pomiary urządzeń elektronicznych.
    • instalować urządzenia elektroniczne
    • konserwować instalacje urządzeń elektronicznych.
    • określać funkcje oraz zastosowanie urządzeń elektronicznych, wchodzących w skład: telewizji satelitarnej i kablowej, sieci komputerowych, sieci automatyki przemysłowej,
    • wykonywać instalację natynkową i podtynkową,Ø
    • rozpoznawać urządzenia na podstawie wyglądu, oznaczeń oraz symboli,
    • przygotowywać kable i przewody elektryczne do wykonania instalacji,
    • instalować urządzenia elektroniczne,
    • uruchamiać zainstalowane urządzenia elektroniczne,
    • wykonywać okresowe przeglądy oraz konserwację instalacji urządzeń elektronicznych,
    • lokalizować uszkodzenia instalacji urządzeń elektronicznych,
    • wymieniać uszkodzone podzespoły urządzeń elektronicznych.

    Możliwości zatrudnienia absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej.

    Zawód montera elektronika jest zawodem istniejącym o wielu lat i najprawdopodobniej będzie istniał zawsze. Ze względu na ciągły rozwój techniki możesz być pewien, że wybierając ten zawód zapewniasz sobie atrakcyjną pracę.

    Pamiętaj jednak, że jest to zawód, który wymaga od Ciebie systematycznego śledzenia wszystkich nowinek związanych z postępem technicznym współczesnego świata.

    Elektronik potrzebny jest w wielu dziedzinach gospodarki, ponieważ elektronika znalazła się już w sprzęcie powszechnego użytku: w pralkach, lodówkach, zmywarkach, telewizorach, monitorach, samochodach, komputerach, telefonach komórkowych i sprzęcie medycznym. Jako serwisant, sprzedawca, konstruktor, czy kontroler jakości. Potrzebny jest do organizacji produkcji, eksploatacji, konserwacji, naprawy i obsługi urządzeń elektronicznych itp.

    Monter elektronik może wykonywać prace techniczne indywidualnie, zespołowo lub prowadzić własną działalność gospodarczą.

    Absolwenci mogą znaleźć pracę: w zakładach przemysłowych przy montażu, instalacji, konserwacji i eksploatacji urządzeń elektronicznych; w warsztatach naprawczych sprzętu elektronicznego; w zakładach usługowych i firmach instalujących sprzęt elektroniczny powszechnego użytku; w warsztatach naprawczych urządzeń oraz aparatury elektronicznej i automatyki; w specjalistycznych placówkach handlowych; mogą prowadzić własną działalność gospodarczą.

    Czynności jakie będzie wykonywał monter elektronik w swojej pracy zawodowej zależą przede wszystkim od działu elektroniki w jakim znajdzie zatrudnienie, specjalności, której się wyuczył, a także specyfiki zakładu pracy, w którym znajdzie zatrudnienie.

    Twoja ścieżka rozwoju zawodowego

    Wybierając 3 letnią zasadnicza szkołę zawodową będziesz uczył się zarówno przedmiotów ogólnych, jak i zawodowych. Ukończenie jej umożliwia

    uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie (po zdaniu egzaminów).

    Absolwenci zasadniczej szkoły zawodowej, mogą:

    - podjąć pracę

    - prowadzić własną działalność gospodarczą

    - kontynuować naukę w uzupełniającym technikum lub liceum dla dorosłych

    - kontynuować naukę w szkołach pomaturalnych lub na studiach wyższych (powcześniejszym uzyskaniu świadectwa maturalnego).

    Szkoła jest ośrodkiem kursów kwalifikacyjnych we wszystkich zawodach w których kształci. Technik elektronik, Techik informatyk, Technk teleinformatyk, Monter elektronik:

    • E.05 - montaż układów i urządzeń elektronicznych
    • E.06 - wykonywanie instalacji urządzeń elektronicznych
    • E.12 - montaż i eksploatacja komputerów osobistych oraz urządzeń peryferyjnych
    • E.13 - projektowanie lokalnych sieci komputerowych i administrowanie sieciami
    • E.14 - tworzenie aplikacji internetowych i baz danych oraz administrowanie bazami
    • E.15 - uruchomienie oraz utrzymanie terminali abonenckich
    • E.16 - montaż i eksploatacja sieci rozległych
    • E.20 - eksploatacja urządzeń elektronicznych 

    Dokumenty do pobrania:

    Kwestionariusz osobowy

    Podanie o przyjęcie na kwalifikacyjny kurs zawodowy

    Regulamin Kursu Kwalifikacyjnego w Zespoe Szkół Elektronicznych im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu

    Robotyka jest interdyscyplinarną dziedziną wiedzy na styku mechaniki, automatyki, elektroniki oraz informatyki. Domeną robotyki są również rozważania nad sztuczną inteligencją - w niektórych środowiskach robotyka jest wręcz z nią utożsamiana.

    Czym zajmuje się robotyk?

     

    Jest to specjalista o wielofunkcyjnych kwalifikacjach zawodowych. Przedmiotem jego pracy są roboty, a dokładnie ich układy sterowania, czyli ukryte mechanizmy, za pomocą których wprawiane są w ruch i samoczynnie wykonują szereg operacji.

    Rozwój robotyki wpływa na częstsze i coraz powszechniejsze stosowanie robotów w życiu człowieka, poprawiając jego jakość.

    Miejscem pracy robotyka są biura technologiczne i konstrukcyjne, laboratoria dużych zakładów przemysłowych, hale produkcyjne, ośrodki badawczo-rozwojowe, instytuty naukowe oraz szkoły wyższe. Jego podstawowe narzędzie pracy to komputer ze specjalistycznymi programami komputerowymi, dzięki któremu opracowuje nowe konstrukcje i realizuje pomysły.

     

    Jaką wiedzę zdobywa robotyk podczas nauki w technikum?

    Nauka w szkole trwa 5 lat, podczas której przyszły robotyk zdobędzie wiedzę m.in. z zakresu:

     

    • automatyki, elektroniki, informatyki i mechatroniki
    • urządzeń i układów robotyki (eksploatacja i diagnostyka czujników, sygnalizatorów, regulatorów, urządzeń energoelektronicznych, urządzeń pneumatycznych),
    • symulacji procesów robotyki (obserwacja i analiza zależności między właściwościami mediów wykorzystywanych w procesie technologicznym – temperatura, ciśnienie, przepływ, poziom medium).

    Nauczanymi językami są język niemiecki i angielski.

    Przedmiotem nauczanym na poziomie rozszerzonym jest matematyka.

     

    Jakie kwalifikacje uzyskuje robotyk po ukończeniu technikum?

    Technik robotyk [311413] - Uczniowie w trakcie nauki mają możliwość uzyskania 2 kwalifikacji:

    ELM.07 - Montaż, uruchamianie i obsługa systemów robotyki

    ELM.08 - Eksploatacja i programowanie systemów robotyki

     

    Jakie są perspektywy dalszej nauki po ukończeniu technikum?

    Uzyskanie tytułu technika robotyki stanowi solidną podbudowę do rozpoczęcia studiów na politechnikach na wielu kierunkach, do których m.in. należą: robotyka, automatyka, automatyka i robotyka, elektronika, elektryka, mechatronika, informatyka.

     

    Jakie są perspektywy zawodowe robotyka?

    Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik robotyki jest przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

     

    • montażu, uruchamiania i obsługi układów mechanicznych i elektronicznych robotów,
    • diagnostyki i remontu urządzeń i instalacji zrobotyzowanych,
    • obsługiwania i eksploatacji robotów przemysłowych,
    • programowania robotów przemysłowych,
    • organizowania i wykonywania prac związanych z konserwacją i diagnostyką układów robotów przemysłowych,
    • planowania zadań związanych z produkcją zrobotyzowaną.

     

    Robotyk może:

    • pracować jako specjalista w laboratoriach zakładów przemysłowych, w ośrodkach badawczo-rozwojowych, biurach technologicznych, halach produkcyjnych,
    • podjąć pracę w zawodzie jako technik dozoru technicznego, technolog produkcji i napraw, technolog i projektant w zakresie przygotowania dokumentacji technicznej, technik w zakładach naprawy i serwisu sprzętu elektronicznego,
    • prowadzić własną firmę produkcyjną i usługową,
    • uzupełnić kwalifikacje na kwalifikacyjnym kursie zawodowym,
    • podjąć studia na uczelniach wyższych.

     

    Zaletą zawodu robotyka jest możliwość pięcia się po szczeblach kariery zawodowej. Wymagana jest w tym celu stała aktualizacja wiedzy z zakresu nowinek technologicznych, gdyż postęp wciąż idzie do przodu.

    Robotyk nie powinien mieć problemów ze znalezieniem pracy.

     

    Jeżeli zainteresowały cię zagadnienia dotyczące robotyki to NIE CZEKAJ I DOŁĄCZ DO NAS! – do społeczności „ELEKTRONIKA”!

    Istnieje możliwość wzięcia udziału w rekrutacji do burs szkolnych. Więcej informacji na stronach oswiatawradomiu.pl