Zespół Szkół Elektronicznych

im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu

Technik programista
Uczniowie, którzy podejmą naukę na nowym kierunku oferowanym przez Zespół Szkół i Elektronicznych, zdobędą wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne z kwalifikacji zawodowych w zakresie projektowania baz danych i stron internetowych oraz programowania i testowania aplikacji.
TECHNIK INFORMATYK
Podejmując naukę w zawodzie technik informatyk uczeń uzyskuje wiedzę i umiejętności w obszarach branży elektronicznej: montowania oraz eksploatacji komputera i urządzeń peryferyjnych, projektowania i wykonywania lokalnych sieci komputerowych, administrowania tymi sieciami, projektowania baz danych i administrowania bazami danych, tworzenia stron www i aplikacji internetowych, administrowania tymi stronami i aplikacjami.
TECHNIK AUTOMATYK
Automatyka to dziedzina techniki i nauki, która zajmuje się zagadnieniami sterowania różnorodnymi procesami, głównie technologicznymi i przemysłowymi (zwykle bez udziału lub z ograniczonym udziałem człowieka).
TECHNIK MECHATRONIK
Podejmując naukę w zawodzie mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych uczeń uzyskuje wiedzę i umiejętności w obszarach branży elektronicznej: montowania układów automatyki przemysłowej, montowania urządzeń precyzyjnych, uruchamiania układów automatyki przemysłowej oraz urządzeń precyzyjnych, obsługiwania układów automatyki przemysłowej oraz urządzeń precyzyjnych.
TECHNIK ELEKTRONIK
Podejmując naukę w zawodzie technik elektronik uczeń uzyskuje wiedzę i umiejętności w obszarach branży elektronicznej: instalowania oraz konserwowania urządzeń elektronicznych, użytkowania urządzeń elektronicznych, naprawy urządzeń elektronicznych.

Polsko-niemiecki projekt Sprachbrϋcke realizowany w ZSE im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu Na początku października grupa entuzjastów języka niemieckiego z Elektronika w składzie: Przemysław Bilski, Kacper Kustra, Maciek Popławski, Oskar Kaca z klasy 5P, Kuba Iwański z klasy 4P2 oraz Jakub Witczak z klasy 3E pod czujnym okiem nauczycielek: Joanny Łyjak – pomysłodawczyni przedsięwzięcia i Moniki Adamczyk – wspierającej kreatywne poczynania podopiecznych, wzięła udział w wyjeździe do Hamburga współfinansowanym przez Goethe Institut oraz Polsko-Niemiecką Wymianę Młodzieży. Była to również wspaniała okazja do nawiązania bliższej współpracy z partnerską szkołą z Hamburga – City Nord.

W trakcie pobytu mieliśmy okazję poznać system kształcenia zawodowego funkcjonujący w Niemczech, który oferuje wiele możliwości odnalezienia się na rynku pracy. Uczeń naukę zawodu może odbyć w przedsiębiorstwie w systemie dualnym lub w szkole o profilu zawodowym. Jak nas poinformowano to właśnie ta pierwsza forma kształcenia cieszy się największą popularnością, gdyż aż 70% uczniów wybiera dwuetapową formę kształcenia w dwóch różnych miejscach: w szkole zawodowej praktykant zdobywa wiedzę teoretyczną, w przedsiębiorstwie wiedzę i umiejętności praktyczne. Nauka w szkole odbywa się 1 lub 2 dni w tygodniu, pozostała część w przedsiębiorstwie. Od społeczności szkoły City Nord z Hamburga dowiedzieliśmy się, że podczas kształcenia w przedsiębiorstwie uczniowie otrzymują wynagrodzenie. Być może to jest tajemnica sukcesu tej formy kształcenia?

Odkryliśmy, że po Hamburgu najlepiej poruszać się rozbudowaną siecią metra, którą w łatwy i szybki sposób docieraliśmy do każdego z miejsc wartego odwiedzenia, dlatego stworzyliśmy listę miejsc wartych obejrzenia, na której znalazły się punkty obowiązkowe, czyli:

  1. XIX-wieczny ratusz zbudowany w stylu renesansowym ze 112-metrową wieżą, zachwycający również w środku niezliczoną ilością posągów, intarsjowanych drzwi oraz innych ozdób.
  2. Dzielnica Portowa (Hafencity), posiadająca drugi po Rotterdamie największy port w Europie. Znaleźliśmy czas na spacer po uliczkach idealnie łączących przeszłość z nowoczesną architekturą, rejs statkiem czy spróbowanie lokalnego specjału jakim jest bułka z rybą, która najlepiej smakuje w blasku zachodzącego słońca.
  3. Miasto Spichlerzy położone obok portu, największy na świecie kompleks połączonych ze sobą magazynów, zbudowanych z czerwonej cegły z małymi wieżyczkami oraz ornamentami z terakoty.
  4. Filharmonia nad Łabą zrobiła na nas ogromne wrażenie nie tylko monumentalnością, ale przykładem nowoczesnej architektury, który idealnie wkomponował się z przestrzeń miasta portowego. Skorzystaliśmy z możliwości wjazdu na ósme piętro, by cieszyć się rozległą panoramą miasta i portu.
  5. Kościół św. Michała uważany za najważniejszy obiekt sakralny Hamburga, choćby ze względu na wysoką wieżę, służącą w przeszłości jako punkt orientacyjny dla powracających do portu żeglarzy. Obecnie znajduje się na niej taras widokowy.
  6. Sztuczne jeziora Binnenalster i Aussenalster na rzece Alster znajdujące się w samym centrum Hamburga w otoczeniu najlepszych hoteli, markowych butików czy zabytkowych kamienic.

W Hamburgu spędziliśmy zaledwie tydzień, ale czuliśmy się częścią tego gościnnego miasta, które wprawdzie przywitało nas mgłą i deszczem, ale pożegnało perspektywą powrotu, być może związanego ze studiami, planowaniem kariery w branży IT.