Zespół Szkół Elektronicznych

im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu

Technik programista
Uczniowie, którzy podejmą naukę na nowym kierunku oferowanym przez Zespół Szkół i Elektronicznych, zdobędą wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne z kwalifikacji zawodowych w zakresie projektowania baz danych i stron internetowych oraz programowania i testowania aplikacji.
TECHNIK INFORMATYK
Podejmując naukę w zawodzie technik informatyk uczeń uzyskuje wiedzę i umiejętności w obszarach branży elektronicznej: montowania oraz eksploatacji komputera i urządzeń peryferyjnych, projektowania i wykonywania lokalnych sieci komputerowych, administrowania tymi sieciami, projektowania baz danych i administrowania bazami danych, tworzenia stron www i aplikacji internetowych, administrowania tymi stronami i aplikacjami.
TECHNIK AUTOMATYK
Automatyka to dziedzina techniki i nauki, która zajmuje się zagadnieniami sterowania różnorodnymi procesami, głównie technologicznymi i przemysłowymi (zwykle bez udziału lub z ograniczonym udziałem człowieka).
TECHNIK MECHATRONIK
Podejmując naukę w zawodzie mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych uczeń uzyskuje wiedzę i umiejętności w obszarach branży elektronicznej: montowania układów automatyki przemysłowej, montowania urządzeń precyzyjnych, uruchamiania układów automatyki przemysłowej oraz urządzeń precyzyjnych, obsługiwania układów automatyki przemysłowej oraz urządzeń precyzyjnych.
TECHNIK ELEKTRONIK
Podejmując naukę w zawodzie technik elektronik uczeń uzyskuje wiedzę i umiejętności w obszarach branży elektronicznej: instalowania oraz konserwowania urządzeń elektronicznych, użytkowania urządzeń elektronicznych, naprawy urządzeń elektronicznych.

W dniach 11–18 października 2025 roku Zespół Szkół Elektronicznych im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu gościł partnerów z Turcji, Włoch i Niemiec w ramach projektu Erasmus+ „Ecological Education”. Celem przedsięwzięcia była promocja edukacji ekologicznej oraz rozwój świadomości proekologicznej wśród młodzieży z czterech krajów.

Partnerzy projektu:

• Turcja: Bursa Hürriyet Mesleki Ve Teknik Anadolu Lisesi – Aysun Yılmaz, Fahriye Aşık, Burak Bora

• Włochy: organizacja Rebike z Rzymu – Nicola Franceschina, Antonio Napodano

• Niemcy: organizacja Shelter International z Monachium – Ayhan Feraset, Sara Mahabadi Pour

Edukacja i praktyka – ekologia w działaniu

Podczas pobytu uczestnicy poznawali nowoczesne rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska. Na Uniwersytecie Radomskim uczniowie wzięli udział w zajęciach z zakresu odnawialnych źródeł energii. Prof. dr hab. inż. Andrzej Erd i mgr inż. Aleksander Dydycz zaprezentowali działanie paneli fotowoltaicznych, turbin wiatrowych oraz sposoby magazynowania energii. Na Wydziale Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu dr hab. n. med. Małgorzata Zięba, prof. UTH, wraz z dr Małgorzatą Okulską-Bożek i dr Ewą Jabłońską, poprowadziły warsztaty z tworzenia naturalnych kosmetyków i środków czystości, które uczestnicy wykonali samodzielnie z ekologicznych składników.

Wizyta w Trend Glass – przykład zielonego biznesu

Uczestnicy odwiedzili firmę Trend Glass – producenta szkła użytkowego i dekoracyjnego z Radomia. Pani Adriana Mrówczyńska, Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju, zaprezentowała działania firmy na rzecz ochrony środowiska, innowacyjne technologie oraz strategię dążenia do neutralności klimatycznej. Uczniowie zobaczyli proces produkcji i zdobienia szkła, poznając praktyczne aspekty ekologicznej produkcji.

Edukacja w naturze – Źródła Królewskie w Puszczy Kozienickiej

Leśniczy Sylwester Grochowski z Nadleśnictwa Kozienice oprowadził uczestników po ścieżce edukacyjnej, prezentując bogactwo lokalnej przyrody. Uczniowie poznali rzadkie gatunki roślin, takie jak wawrzynek wilczełyko czy lilia złotogłów, oraz chronione zwierzęta – m.in. żółwia błotnego. Spacer zakończył się wspólnym ogniskiem i integracją uczestników z Polski, Turcji, Włoch i Niemiec.

EKO DZIEŃ w ZSE – święto ekologii i kreatywności

Kulminacją projektu był szkolny EKO DZIEŃ, zorganizowany w ramach globalnego Climate Action Project.

Poranek rozpoczęliśmy od inspirującej sesji programowania, podczas której uczniowie z klasy 4P2 – Bartek, Damian, Piotrek i Witek – zaprezentowali innowacyjne aplikacje ekologiczne stworzone z myślą o mierzeniu śladu węglowego. Pokazali w ten sposób, jak nowoczesne technologie mogą wspierać zrównoważony rozwój i codzienne działania proekologiczne.Uczniowie przygotowali prezentację dotyczącą działania aplikacji oraz omówili proces jej tworzenia, pokazując krok po kroku, jak można wykorzystać wiedzę informatyczną do promowania ekologicznych postaw.

Uczniowie klas 1I, 1R, 2P, 3E, 4I, 4P2 przygotowali stoiska promujące zrównoważony styl życia – ekologiczne quizy, zdrowe przekąski, gry z recyklingu, kącik wymiany książek i wiele innych pomysłów.

Goście z zagranicy oceniali prezentacje uczniów, którzy przedstawiali swoje pomysły w języku angielskim. W wydarzeniu uczestniczyli również uczniowie Zespołu Szkół Skórzano-Odzieżowych, Stylizacji i Usług, prezentując własnoręcznie zaprojektowane ubrania z materiałów z recyklingu – dowód na to, że moda i ekologia mogą iść w parze.

Integracja i poznawanie Polski

Poza zajęciami projektowymi uczestnicy zwiedzili Warszawę – Stare Miasto, Centrum Nauki Kopernik i Ogrody BUW, a także Kraków – Stary Kleparz, Wawel i Rynek Główny. Uczestnicy odbyli również spacer po Radomiu pod opieką ucznia naszej szkoły – Miłosza Ławacza z klasy 4P1. Miłosz pełnił rolę przewodnika i z pasją opowiadał naszym gościom o ciekawych miejscach, historii miasta oraz regionalnych tradycjach. Wspólne wyjazdy i spotkania pozwoliły na budowanie międzynarodowych przyjaźni i wymianę kulturową.

Zakończenie z przesłaniem

Projekt koordynowały nauczycielki: Magdalena Dygała, Iwona Tataryn-Jagielska i Anita Olszewska-Zapłata. Podczas uroczystego zakończenia uczestnicy otrzymali certyfikaty oraz krzemień pasiasty – symbol regionu radomskiego i trwałości przyjaźni zawartych podczas projektu. Dziękujemy wszystkim partnerom, dyrekcji ZSE, nauczycielom i uczniom za zaangażowanie, energię i otwartość. To nie koniec, lecz początek wspólnej ekologicznej drogi! Dziękujemy również wszystkim uczniom zaangażowanym w przygotowania wizyty gości w naszej szkole – DREAM TEAM 18-ka – jesteście wspaniali!!!